U zabočkoj Green Room galeriji u utorak, 21. lipnja u 19 sati otvara se izložba na kojoj će biti predstavljen fotografsko-istraživački projekt Tisak – dvadeset i tri kioska fotografa Marka Ercegovića i novinara Igora Lasića.
MARKO ERCEGOVIĆ I IGOR LASIĆ: TISAK, DVADESET I TRI KIOSKA
21.6. – 12.7.2022.
Otvorenje: 21.6.2022. u 19:00
ZELENA DVORANA – Green Room galerija,
Trg D. Domjanića 6, Zabok
TISAK, DVADESET I TRI KIOSKA fotografska je serija nastajala u razdoblju od 2017. – 2020. godine. Fotograf MARKO ERCEGOVIĆ se, u suradnji s novinarom čiji je rad obilježilo praćenje privatizacijskih procesa, IGOROM LASIĆEM, upustio u istraživanje tvrtke Tisak d.d. Njeni se počeci vežu za javno poduzeće Narodna štampa, osnovano davne 1946., unutar kojeg se 1970-ih izdvaja zasebna djelatnost distribucije. Nakon privatizacije 1990-ih uslijedilo je pripajanje koncernu Agrokor, čija je velika kriza poslovanja obilježila recentna ekonomska zbivanja u Hrvatskoj i regiji. Popularni crveni kiosci Tiska, koji su počeli služiti kao punktovi za obavljanje niza zadaća, postali su tako možda najvidljiviji urbani znak ekonomskog kraha koji je neposredno i posredno utjecao na brojne radnike i radnice. Fotografije izravno snimljenih pročelja kioska dokumentiraju konstelacije javno izloženih proizvoda. Vrlo često se na njima nalazi osoba, uglavnom ženska, čije je lice vidljivo kroz mali kvadratni prozor. “Vjerujem da je, u vizualnom smislu, priroda opresije izloženim raznobojnim proizvodima i lažnim osjećajem izbora, kao i pozicija prodavačice/prodavača u svemu tome, samoobjašnjavajuća”, kazao je Ercegović. Fotografije poput fusnota prate izjave radnica i radnika koje je tijekom istraživanja prikupio Lasić.
“One vole raditi na kiosku, posebice komunicirati s ljudima; nije im mrska takva izdvojenost na radnome mjestu; smatraju da su često preopterećene zahtjevima posla, dok su im plaće daleko preniske; vjeruju da bi šefovi trebali više uzimati u obzir njihova stajališta; maštaju o sanitarnom čvoru u sklopu kioska – tako otprilike glasi prosječno razmišljanje prodavačica iz poduzeća Tisak plus, osoblja koje čine dakle gotovo isključivo žene, a s određenim dijelom kojeg smo porazgovarali za ovu izložbenu reportažu i reportažnu izložbu. U izradu serije fotografija Tiskovih kioska, kao i pripadnog teksta, upustili smo se iz više razloga, ali posvetu tim radnicama stavljamo u prvi plan.
Osnovana je bojazan, međutim, da bismo ih nastavili uzimati zdravo za gotovo, onako diskretne i tek uvjetno vidljive iza gomila enigmatskih izdanja i žvaka i upaljača i reklama iznad svega, samo da nije bilo drugih, tzv. širih motiva koji su nam na koncu skrenuli pažnju na živa i angažirana bića u unutrašnjosti tih prevažnih malenih trgovačkih objekata…” (IZ POPRATNOG TEKSTA IGORA LASIĆA)
MARKO ERCEGOVIĆ (1975, Dubrovnik) diplomirao je na odsjeku snimanja na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Bavi se eksperimentalnim videom i fotografijom. Izlagao je na 20 samostalnih i 30 skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu, a radovi su mu objavljeni u više stručnih časopisa i publikacija. Objavio je šest autorskih fotografskih knjiga. Živi i radi u Zagrebu.
IGOR LASIĆ (1970, Dubrovnik) novinarstvom se bavi od 1994. godine. Od 2009. zaposlen je u tjedniku Novosti. Suradnik je portala Deutsche Welle, Bilten i Lupiga. Živi i radi u Zagrebu.
KUSTOSICE: Vesna Vuković, Ana Kutleša, Ivana Hanaček [BLOK]
PRODUKCIJA I ORGANIZACIJA: BLOK – Lokalna baza za osvježavanje kulture i Građanska organizacija za kulturu ‘GOKUL’
Izložba je dio program PROLJEĆE U ZABOKU – https://fb.me/e/1uoV3qDWq