Ciklus Oscarovaca – Norman McLaren
Green room cinema 3. travnja 2012. u 20 sati
Kanadski animator i redatelj Norman McLaren (1914 – 1987) rođen je u Škotskoj, a poznat je postao po svome radu za kanadski NFB.
Pošto je u ranoj dobi otkrio radove velikih ruskih redatelja Eisensteina i Pudovkina te njemačkog animatora Oskara Fischingera, počeo se zanimati za filmsku umjetnost.
Neumorni inovator McLaren smatrao je autore animiranih filmova umjetnicima koji, slično onima u umjetničkom atelieru, moraju imati kontrolu nad svakom pojedinom fazom u nastanku filma. Zbog tog je stava McLaren postao uzor kolegama, motivirajući ih da razviju vlastite alate i eksperimentiraju s novim tehnikama. Poznat je po svojim eksperimentima sa slikom i zvukom, a razvio je velik broj originalnih tehnika za kombiniranje i sinkronizaciju animacije i glazbe. Tematski se njegov opus izdvaja po humanističkoj orijentaciji, profinjenome smislu za humor te suptilnim nadrealističkim nijansama.
Tijekom duge karijere, Norman McLaren dobio je impresivan broj nagrada za svoj rad, uključujući Oscara za film “Neighbours” te Zlatnu palmu festivala u Cannesu za film “Blinkity Blank”. U povijesti svjetske kinematografije odigrao je nezamjenjivu ulogu.
Neumorni inovator McLaren smatrao je autore animiranih filmova umjetnicima koji, slično onima u umjetničkom atelieru, moraju imati kontrolu nad svakom pojedinom fazom u nastanku filma. Zbog tog je stava McLaren postao uzor kolegama, motivirajući ih da razviju vlastite alate i eksperimentiraju s novim tehnikama. Poznat je po svojim eksperimentima sa slikom i zvukom, a razvio je velik broj originalnih tehnika za kombiniranje i sinkronizaciju animacije i glazbe. Tematski se njegov opus izdvaja po humanističkoj orijentaciji, profinjenome smislu za humor te suptilnim nadrealističkim nijansama.
Tijekom duge karijere, Norman McLaren dobio je impresivan broj nagrada za svoj rad, uključujući Oscara za film “Neighbours” te Zlatnu palmu festivala u Cannesu za film “Blinkity Blank”. U povijesti svjetske kinematografije odigrao je nezamjenjivu ulogu.
Filmovi na programu:
Pošaljite čestitke ranije, 1941. 1’44”
Ubrzo nakon imigracije u Kanadu 1941. McLaren je napravio ovaj rukom crtani film za poštansku službu. Nemojte razočarati prijatelje…
Boje američke zastave, 1939. 2’06’
Film koji je Mclaren napravio za vrijeme boravka u u New Yorku. Igra karakterističnih boja i elemenata s američke zastave…
Kokošji ples, 1942. 3’40’’
Crtani film koji je Norman McLaren skicirao nalivperom i tintom, a boja je dodana optički. Film u kojem kokoš – ponekad kao jaje s nogama – pleše na glazbu sa seoske zabave. Solo nastup stvorenja koje je postalo McLarenov zaštitni znak.
Siva kokoš, 1947. 5’30”
Film u pastelnim bojama, prvi tog tipa koji je McLaren napravio u boji. Nacrtan je prema staroj francuskoj uspavanki, a opet je glavni lik kokoš, ovaj put mirnija od čeprkajućeg lika u Kokošjem plesu. McLaren je upotrijebio tehniku koju naziva ”pastelna metoda”. Slikao je kredom i pastelama na komadu kartona mijenjajući sliku za svaki pokret.
Gubi se, dosadna brigo, 1949. 8’12”
Film gotovo bez okvira – eksplozija boja koje se miču u ritmu klavirskog jazza Oscara Petersona. Apstraktne slike nacrtane direktno u film. Poznat kao jedno od McLarenovih remek-djela.
Susjedi, 1952. 8’06”
Norman McLaren ovdje upotrebljava načela koja se obično koriste kada se crtanjem ili lutkama želi animirati žive glumce. Priča je alegorija o dvoje ljudi koji se posvađaju zbog jednog cvijeta. Za ovaj film bez riječi Norman McLaren je dobio Oscara 1953. I to za najbolji kratki dokumentarac.
Isprekidane slike, 1955. 5’15”
Nadrealistička priča o ptici i njezinom kavezu uključujući njihov sukob i zajedništvo. Eksperiment u upotrebi isprekidane animacije i slika na mahove. McLaren se poigrava sa zakonima postojanosti viđenog i slike koja ostaje na mrežnici oka. Urezuje slike na prazan film s ritmičkim efektima dodanim na isti način. Još jedan film bez riječi.
Čarobna stolica, 1957. 9’52’’
Naizgled obična stolica odbija da se na nju sjedne. Igrani trik film tehnički sofisticiraniji od Susjeda, a uključuje pokretanje stolice konopcima (kao da je u pitanju lutka). McLaren predstavlja tada zapadnoj publici nepoznatu indijsku glazbu, koju su za ovaj film improvizirali Ravi Shankar, Chatur Lal i Modu Mullick.
Kos, 1958. 4’39”
U ovom filmu McLaren spaja neobične aktivnosti sa starom francusko-kanadskom budalastom pjesmicom Kos. Jednostavni bijeli izrezani komadi papira na pastelnoj pozadini daju životopisne ilustracije.
In this film, McLaren imparts unusual activity to an old French-Canadian nonsense song Mon Merle. Simple white cut-outs on pastel backgrounds provide lively illustrations.
Uvodni govor, 1960. 6’50’’
Na otvorenju prvog Međunarodnog filmskog festivala u Montrealu, voditelj animacije Norman McLaren dolazi na pozornicu održati uvodni govor. Na nesreću, njegov mikrofon ima vlastitu volju i odlučan je u tome da ga spriječi u govoru. To dovodi do sukoba i rješenja koje može smisliti samo McLaren.
Vodoravne linije, 1962. 5’52’’
1960. godine McLaren je stvorio Okomite linije. U tom filmu okomite linije su bile animirane urezivanjem iglom i ravnalom na crni film; 1962. godine iste su linije optički okrenute kako bi postale Vodoravne linije.
Pas de Deux, 1968. 13’22’’
Upotrijebljena je višestruka tehnika crtanja da bi se ispričala priča o mladoj ženi u kojoj se budi ljubav… Dvoje baletnih plesača izvode ples obogaćen mnogobrojnim nadrealnim after-efektima.
Sinkronomija, 1971. 7’24’’
Logičan završetak svih McLarenovih eksperimenata s animiranim zvukom. Fotografirao je uzorke zvučnih zapisa kao glazbu iz filma; i vizualni predlošci bili su isti kao uzorci, umnoženi i obojeni. To je značilo vidjeti ono što čujemo. Glazba iz filma je originalna glazbena kompozicija proizvedena pomoću sintetičkog zvuka – fotografiranjem neobičnih geometrijskih likova i provođenjem kroz optičku glavu. Slike su umjetničko predstavljanje ove filmske glazbe.
Pošaljite čestitke ranije, 1941. 1’44”
Ubrzo nakon imigracije u Kanadu 1941. McLaren je napravio ovaj rukom crtani film za poštansku službu. Nemojte razočarati prijatelje…
Boje američke zastave, 1939. 2’06’
Film koji je Mclaren napravio za vrijeme boravka u u New Yorku. Igra karakterističnih boja i elemenata s američke zastave…
Kokošji ples, 1942. 3’40’’
Crtani film koji je Norman McLaren skicirao nalivperom i tintom, a boja je dodana optički. Film u kojem kokoš – ponekad kao jaje s nogama – pleše na glazbu sa seoske zabave. Solo nastup stvorenja koje je postalo McLarenov zaštitni znak.
Siva kokoš, 1947. 5’30”
Film u pastelnim bojama, prvi tog tipa koji je McLaren napravio u boji. Nacrtan je prema staroj francuskoj uspavanki, a opet je glavni lik kokoš, ovaj put mirnija od čeprkajućeg lika u Kokošjem plesu. McLaren je upotrijebio tehniku koju naziva ”pastelna metoda”. Slikao je kredom i pastelama na komadu kartona mijenjajući sliku za svaki pokret.
Gubi se, dosadna brigo, 1949. 8’12”
Film gotovo bez okvira – eksplozija boja koje se miču u ritmu klavirskog jazza Oscara Petersona. Apstraktne slike nacrtane direktno u film. Poznat kao jedno od McLarenovih remek-djela.
Susjedi, 1952. 8’06”
Norman McLaren ovdje upotrebljava načela koja se obično koriste kada se crtanjem ili lutkama želi animirati žive glumce. Priča je alegorija o dvoje ljudi koji se posvađaju zbog jednog cvijeta. Za ovaj film bez riječi Norman McLaren je dobio Oscara 1953. I to za najbolji kratki dokumentarac.
Isprekidane slike, 1955. 5’15”
Nadrealistička priča o ptici i njezinom kavezu uključujući njihov sukob i zajedništvo. Eksperiment u upotrebi isprekidane animacije i slika na mahove. McLaren se poigrava sa zakonima postojanosti viđenog i slike koja ostaje na mrežnici oka. Urezuje slike na prazan film s ritmičkim efektima dodanim na isti način. Još jedan film bez riječi.
Čarobna stolica, 1957. 9’52’’
Naizgled obična stolica odbija da se na nju sjedne. Igrani trik film tehnički sofisticiraniji od Susjeda, a uključuje pokretanje stolice konopcima (kao da je u pitanju lutka). McLaren predstavlja tada zapadnoj publici nepoznatu indijsku glazbu, koju su za ovaj film improvizirali Ravi Shankar, Chatur Lal i Modu Mullick.
Kos, 1958. 4’39”
U ovom filmu McLaren spaja neobične aktivnosti sa starom francusko-kanadskom budalastom pjesmicom Kos. Jednostavni bijeli izrezani komadi papira na pastelnoj pozadini daju životopisne ilustracije.
In this film, McLaren imparts unusual activity to an old French-Canadian nonsense song Mon Merle. Simple white cut-outs on pastel backgrounds provide lively illustrations.
Uvodni govor, 1960. 6’50’’
Na otvorenju prvog Međunarodnog filmskog festivala u Montrealu, voditelj animacije Norman McLaren dolazi na pozornicu održati uvodni govor. Na nesreću, njegov mikrofon ima vlastitu volju i odlučan je u tome da ga spriječi u govoru. To dovodi do sukoba i rješenja koje može smisliti samo McLaren.
Vodoravne linije, 1962. 5’52’’
1960. godine McLaren je stvorio Okomite linije. U tom filmu okomite linije su bile animirane urezivanjem iglom i ravnalom na crni film; 1962. godine iste su linije optički okrenute kako bi postale Vodoravne linije.
Pas de Deux, 1968. 13’22’’
Upotrijebljena je višestruka tehnika crtanja da bi se ispričala priča o mladoj ženi u kojoj se budi ljubav… Dvoje baletnih plesača izvode ples obogaćen mnogobrojnim nadrealnim after-efektima.
Sinkronomija, 1971. 7’24’’
Logičan završetak svih McLarenovih eksperimenata s animiranim zvukom. Fotografirao je uzorke zvučnih zapisa kao glazbu iz filma; i vizualni predlošci bili su isti kao uzorci, umnoženi i obojeni. To je značilo vidjeti ono što čujemo. Glazba iz filma je originalna glazbena kompozicija proizvedena pomoću sintetičkog zvuka – fotografiranjem neobičnih geometrijskih likova i provođenjem kroz optičku glavu. Slike su umjetničko predstavljanje ove filmske glazbe.
Javite nam se za našu mailing listu – zelena.dvorana@gmail.com
tabor.film.festival@gmail.com